Vysoká

4. dubna 2017 v 20:54 | Martin |  Beskydské vrcholy

Vysoká (1024 m/m)

Nejmenší z beskydských královen s náručí plnou pramenů valašských řek

Vysokou obklopují dvě řeky: Rožnovská a Vsetínská Bečva. Ta první pramení 250 metrů od vrcholu vysokého 1024 m/m a obtéká svou horskou máti od severu. Druhá se rodí o kus dál mezi kopci Čarták a Trojačka. Kolem Vysoké teče z jihu. Čím je pro Těšínsko Olza a pro Čechy Morava, tím jsou Bečvy pro Valašsko.
Na celém hřbetu označovaném za Vsetínské Beskydy, kdysi za Vsacké Beskydy i za Vsetínskou vrchovinu, pouze Vysoká přesahuje 1000 m/m. Z pohoří Západních Karpat nesoucích v názvu Beskydy jsou nejmenší a Vysoká coby hlavní vrchol nejnižší, jakkoliv její jméno jakoby chtělo svědčit o opaku. Název hory je zcela běžný, v Karpatech je nejvyšší Vysokou s 2547 metry ta ve Vysokých Tatrách, kde je i druhá (Východná Vysoká, 2429 m/m). S těmito velehorskými štíty se Vysoká ve Vsetínských Beskydech těžko může měřit. S mnoha prameny, smrkovými lesy, rozhlednou na Čartáku, několika přístřešky, chatou na Třeštíku aj. představuje vhodný cíl pro pohodovou turistiku.
Vysoká není nejvyšší horou Valašska, ty se nachází na severní hranici kraje. Na rozdíl od nich Vysoká leží přeci jen blíže k jeho srdci, resp. severovýchodně od něj. Střeží tak shora rázovitý kraj pod sebou.

Z Bílé: Bílá-Bumbálka - chata Třeštík - Vysoká a zpět

Start/cíl: Bílá-Bumbálka (860 m/m) nebo chata Třeštík (850 m/m)
1000+: Vysoká
Doprava: silnice E442 mezi Horní Bečvou (resp. Bílou) a Makovem, přímo u cesty na hranici Česka a Slovenska velké parkoviště, případně na silnici E442 odbočit na menší parkoviště u chaty Třeštík (100 m od cesty)
Vzdálenost: 9 km (z Třeštíku jen 4 km)
Čas: 1:00↑, 1:00↓ (z Třeštíku tam a zpět 1:00)
Občerstvení: chata Třeštík, hotel Súkenická
Převýšení: 450 vm ↑↓ (z Třeštíku necelých 200 vm ↑↓)
Charakter: Lesní a polní cesty v dobrém stavu (sjízdné i s kočárky nebo koly až pod samotný vrchol) vedou kolem chat a chalup.

Výstup: Z parkoviště v osadě Bumbálka u bývalé celnice přes silnici po červené značce do kopce Trojačka (stýkaly se zde po určitou dobu hranice tří zemí: Moravy, Slezska a Uher). Tady červenou trasa opustí. Z vrcholu lze asi po 100 m dojít s pomocí žluté značky k prameni Vsetínské Bečvy. Žlutá značka pak vede dál po lesní cestě dolů k chalupám a pak pohodlně na kopec Čarták. Na něm stojí rozhledna (klíče jsou případně na hotelu Súkenická) nazývaná někdy podle vrchu a někdy podle hotelu pod ním. Výhled z rozhledny nepochybně stojí za návštěvu. Od rozhledny pak dolů lesem k hotelu a velkým obloukem se sejde k horské chatě Třeštík. Pod chatou je i zastávka autobusů.
Vrchol Vysoké: Od chaty Třeštík je to na vrchol Vysoké asi 2 km po červené značce. Zpočátku šotolinu vystřídá za chalupami u rozcestníku lesní cesta. Osada Třeštík s rozptýlenými domy však pokračuje ještě dál, ale louky po pravé (severní) straně nakonec vystřídá les. V něm se nachází i odbočka k prameni Rožnovské Bečvy a následně vrchol Vysoká s přístřeškem a betonovou skruží
Sestup: Stejnou cestou zpět, možnost na Třeštíku využít autobus na Bumbálku nebo pokračovat opačným směrem variantou z Horní Bečvy: Horní Bečva-Na Jurajdě - Benešky - Vysoká

Z Horní Bečvy: Horní Bečva-Na Jurajdě - Benešky - Vysoká a zpět

Start/cíl: Horní Bečva (600 m/m)
1000+: Vysoká
Doprava: silnice E442 přes Horní Bečvu, v obci sjet kolem přehrady na některé z parkovišť jižně od přehrady pod lyžařskými areály (Rališka, Solisko atp.)
Vzdálenost: 13 km
Čas: 2:00↑, 1:30↓
Občerstvení: -
Převýšení: 550 vm ↑↓

Výstup: Z parkovišť Na Jurajdě po modré značce šotolinou kolem posezení na Solisku a pak stále mírně vzhůru pohodlnou silnicí mezi stromy přes osadu Janinova louka zpět do lesa až na hřbet zvaný podle nedaleké osady Benešky. Tady modrá značka končí, otevírají se výhledy na jih, stojí zde přístřešek a o 600 dále (směrem na východ) se po pravé straně nachází jeden a po levé dva prameny. Na jihu les opět končí a přechází v louky, na severu se zvedá kopec Poledňana dostupný travnatou širokou lesní cestou mimo značku. Na červenou značku se napojí až za nevýrazným předvrcholem. Následuje mírné stoupání a pod dalším posezením se odpojuje cyklistická značka. Na ní, asi 250 m chůze, na asfaltové lesní cestě je další studánka. Kdo k ní nesejde, zamíří rychle na vrchol.
Vrchol: viz trasa z Bílé: Bílá-Bumbálka - chata Třeštík - Vysoká
Sestup: Zpět stejnou cestou, možnost dojet do místa startu autobusem opačnou trasou z Bílé: Bílá-Bumbálka - chata Třeštík - Vysoká

Výhled na Kněhyni a Smrk

Smrk a Lysá hora

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.